یکی
از لذتبخشترین کارهای دنیا گوش دادن کتاب صوتی تو اتوبوس بین شهریه. چند روز پیش قسمتم شد. وانهاده..
یکی از تلخترین لذتهای
دنیا بود. داستان زنی ترک شده در بدترین موقعیت ممکن. اونقدر تلخ که تو ربع آخر کتاب به نویسنده فحش میدادم که چرا زودتر تمومش نمیکنه..
و تلخی بیشتر رو وقتی چشیدم که بعد از اتمام کتاب دوباره
قسمت اول رو گوش کردم....
- همین حالا که اینجا غذا می خوریم نود و نه درصد مردم این سیاره، به شیوه خود با این پرسش رو به رویند"برای چه اینجاییم؟" خیلیها فکر می کنند پاسخ را در مذهبشان یا در ماده گراییشان یافته اند. دیگران ناامید شده اند و زندگی و ثروتشان را برای یافتن این معنا به باد داده اند. افراد کمی اجازه داده ند این پرسش بی پاسخ بماند و زندگیشان را فقط در لحظه بگذرانند، بی آنکه خود را نگران نتیجه این زندگی یا اهمیت آن کنند...
شاید در وهله اول، این ما را بترساند، ما را
" انگشتم را در هستی فرو می برم
بوی پوچی می دهد.
من کجا هستم؟
این چیزی که آن را جهان می خوانند چیست؟
چه کسی مرا به این دام انداخته
و اکنون مرا وانهاده است؟
من کی هستم؟ چگونه به جهان آمده ام؟
چرا با من مشورت نشد؟! "
سورن کی یر کگارد
این هستن چیست؟
چرا... چرا با ما مشورت نشد؟!
.
ای غزلسرای بداههی عشق،
در این انزوای معصومانهی ستارگان،
وانهادهام بر اوهام غریبانهات،
بلوغ زودرس تمام شبها را؛
که مرا تا اوج خفتگی در آغوشت،
به بوسهای بر لبهایم طلبکار میکند!
.
•••••••
.
ای قصیدهساز حماسی،
به میعادگاه خدایان شب قسم؛
تب میکند تمام حسرتهای کودکیام،
گر رحم نکنم بر آن لبی،
که از شرابههای عاشقانهی ما، تر شده است!
من،
نمیدانم که هوس،
چگونه از شراب بزم عاشقان مینوشد؛
لیک،
میبندم پلک غریبهای
ورود زنان به ورزشگاهها مانع شرعی داشت. روحانیون و برخی مراجع تقلید چنین نظری داشتند. اما پس از خودسوزی سحر خدایاری، دولت اعلام کرد زمینه ورود زنان به ورزشگاهها فراهم خواهد شد. روحانیون اما تا این لحظه اظهار نظری نکردهاند. معلوم نیست ممنوعیتهای شرعی چه شد؟
مرگ دلخراش آن دختر جوان چیزی را جا به جا کرد.
جمهوری اسلامی بر یک دوگانه سازی بنیادی در عرصههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تکیه کرده است: یک سو خواست خداوند است و سوی دیگر امیال و تمنی
بشر همه عقل مادی و معنوی خود را به کار بسته اما همه جا کروناست که پیروز است. جایی سرمایههای عظیم برای کشف داروی کرونا به کار بسته شده، جایی دیگر دستها به دعا برداشته شده است. اما کرونا را هیچ کس تا کنون به عقب نرانده است. کرونا با اندام ریزش خرد و اراده انسانی را تحقیر میکند. نه خدا و نه عقل، هیچ کدام به یاری بشر نمیآیند.
مردمان عادی به خانهها خزیدند و در باد استغنای این عالم منتظر و مرعوب به سرنوشتی مینگرند که دیگر انگار از دست خودشان
کمبود یاران مومن و مجاهد همواره یکی از علل عدم جهاد و قیام ائمه بوده و در مورد امام مهدی(عج) نیز چنین است کما اینکه: امام صادق (ع) فرمود: عباد بن کثیر(عابد مکه) به هنگام جوانى با (جدم) على بن الحسین (امام سجاد (ع))در راه مکه مواجه شد و گفت: اى علی بن حسین! جهاد را با مشکلاتش وانهادهاى و به حج و عمره بىخطر، پرداختهاى؟ با آنکه قرآن مجید مى فرماید: «خداوند جان و مال مؤمنان را در برابر بهشت جاودان خریدار است به شرطى که در راه خدا پیکار کنند: بکشند و
صحنه سیاست پیش چشم مردم گشوده است. میدان منازعه نباید خونین شود و کسی جان خود را از دست بدهد. خون همه چیز را دشوار میکند. جسد خونین همه شعارها و مفاهیم و وعدهها و آرمانها را به پرسش میگیرد. به همین خاطر، قبل از آنکه جسد خونین را در تابوتی قرار دهند و از پیش چشم دور کنند، واقعه مرگ خونین را در لفافه نامی باید پیچید تا چندان حواس جمع از صحنه و گوش جمع از شعارها منحرف نشود.
مردگان خونین تن، باید بایگانی شوند. در بایگانی سیاست پروندههایی هست
کلاغِ سخنگوی پرندگان بزرگ و پرندگان کوچک پازولینی آن جا که قصه اش به سر رسیده می گوید: دوران روسلینی و برشت به سر آمده است!
دوران روسلینی و برشت چه دورانی بود؟ دورانِ مردانی که به مبارزاتِ خودشان ایمان داشتند و زنانی که وجدانشان در گروِ ایمانِ مردانشان بود و مردان و زنانی که در تنگنا می دانستند باید مبارزه کنند و چگونه مبارزه کنند و علیه چه و که مبارزه کنند. چنین دورانی به سر رسیده است!
در دنیای روسلینی زنانِ کارگر، مردانِ روشنفکر،
یادم هست که با فضای جمعی این طراحی خیلی کشتی گرفتم. از خانه بزرگ پدری درسها و بهتر بگویم عبرتهای زیادی گرفتهبودم که یکی از مهمترینشان در بارۀ اجتماعات و فضاهای مناسب آن بود. آن خانۀ ششصدمتری دانهدرشت با پذیرایی 48 متری رو به حیاطش و با نشیمن 35متریش هرچه تلاش کردهبود نتوانسته بود مهمانان ما را وادار به تبعیت از الگوهای معماری خود کند! مهمانان صمیمی از راه که میرسیدند اگر آزادشان میگذاشتیم مبلمان راحتی و استیل را وانهاده و دور هال خ
✍ پرویز بشرمل، هرات افغانستان
یهودیان سراسر جهان، 14 میلیون نفر هستند شامل: 7 میلیون نفر در آمریکا، 5 میلیون نفر در آسیا، 2 میلیون نفر در اروپا، یکصد هزار نفر در آفریقا
جمع کل مسلمانان در جهان: یک میلیارد و نیم نفر است شامل: یک میلیارد نفر در آسیا و خاور میانه، 400 میلیون نفر درآفریقا، 44 میلیون نفر در اروپا، 6 میلیون نفر در آمریکا. جمعیت مسلمانان بیش از 107 برابر یهودیان است.
برندگان جوایر نوبل:دریکصدو پنجاه سال گذشته، 14 میلیون یهودی، بیش از 180 جا
آن روزی که علی الف گفت تصمیم دارد از ایران برود، عصر بود و من دانشگاه بودم. تمامِ راهِ برگشت را میراث و محبت سیاوش قمیشی گوش کردم. به پرنده مهاجر الکی بگو که خوبه، نگو طفلی شوق پرواز یه حکایت دروغه. مبهوت بودم. تا فردا شاید کلمهای با کسی حرف نزدم. فردایش را هم یادم نیست. عمیقا درد کشیده بودم. چیزی که مدتهاست از آن محرومم. عمیقا احساسکردن. عمیقا زجرکشیدن. آگاهانه مُردن و زندهشدن. به کسی هم چیزی نگفتم. خیلی هم سعی نکردم برای کسی شرح بدهم. اما
براى شناخت بهتر آخرت، لازم است به بررسى شباهتها و تفاوتهاى دنیا و آخرت بپردازیم؛ زیرا دنیا و آخرت، دو مفهوم متضایفاند که شناخت صحیح هر یک بدون شناخت دیگرى ممکن نیست.[1]
الف) شباهتها
1. هر دو جهان، حقیقى و واقعى بوده و فضا و ابعاد و اجرامى دارند. از همین رو، انسان در هر دو جهان، داراى اندام و بدن است.[2]
2. انسان در هر دو جهان، به خود و متعلّقاتش آگاهى کامل داشته و شخصیتى واحد دارد.[3] این مطلب از آیاتى قابل برداشت است، مانند:
«یلَیتَنى کُنت
کامو را به خاطر بی اعتنایی که نسبت به دانشگاهیان بر می انگیزد نیز دوست می دارم. اینان مرده ترین مردمانی هستند که می شناسیم. مرگ در ما به سان استاد است، آن که می داند. زندگی در ما به سان کودک است، آن که دوست می دارد، که بازی دوست داشتن می کند.
چهل سال دلم را بر دل کودکی سه ساله تکیه دادم. هرگز از پای نیفتاد. افکار و احساسات با تکیه بر این نقطه اتکای سه سالگی، قدرت خویش را می آزمودند. آنگاه که بی بهره از یاوری، دو دل بودم که چه راهی در پیش گیرم، به ا
مهدی غریبانی:
هر کسی وقتی عزیزی را از دست
میدهد، از خودش میپرسد: الان در چه وضعیتی است؟ آیا در بهشت برزخی است یا در دوزخ
برزخی؟ آیا میتوانیم دستگیرش باشیم و برایش کاری انجام دهیم که وضعیت او بهتر از
قبل شود و اگر برای گناه و خطایی دچار عذابی است، او را نجات دهیم؟ آیا کسی که در
عالم برزخ ، دستش از دنیا و عمل کوتاه است، میتواند از عمل ما بهرهای برد؟ این
پرسشها و امثال آنها، نویسنده را بر آن داشت تا به آموزههای قرآن مراجعه کند و
پاسخ
راه ها و تمرینات تقویت تمرکز
در این مقاله به روشها و تمرین هایی موثر جهت افزایش تمرکز اشاره شده است.
مطمئنا این نوشتهی طولانی ارزش مطالعه و بکارگیری تمرینات را دارد.
تمرکز بر نقطه سیاه
قدیمی ترین تمرکز که تاریخی بسیار کهن دارد و در بیشتر فرهنگهای باستانی و بومی و در میان قبایل بدوی و بسیاری از انجمنها و دسته های قدیمی وجود داشته، تمرکز بر نقطه سیاه است.
امروز نیزخیره شدن به نقطه سیاه و تمرکز بر آن، یکی از اساسی ترین تمرینهای مانیت
راه ها و تمرینات تقویت تمرکز
در این مقاله به روشها و تمرین هایی موثر جهت افزایش تمرکز اشاره شده است.
مطمئنا این نوشتهی طولانی ارزش مطالعه و بکارگیری تمرینات را دارد.
تمرکز بر نقطه سیاه
قدیمی ترین تمرکز که تاریخی بسیار کهن دارد و در بیشتر فرهنگهای باستانی و بومی و در میان قبایل بدوی و بسیاری از انجمنها و دسته های قدیمی وجود داشته، تمرکز بر نقطه سیاه است.
امروز نیزخیره شدن به نقطه سیاه و تمرکز بر آن، یکی از اساسی ترین تمرینهای مانیت
راه ها و تمرینات تقویت تمرکز
در این مقاله به روشها و تمرین هایی موثر جهت افزایش تمرکز اشاره شده است.
مطمئنا این نوشتهی طولانی ارزش مطالعه و بکارگیری تمرینات را دارد.
تمرکز بر نقطه سیاه
قدیمی ترین تمرکز که تاریخی بسیار کهن دارد و در بیشتر فرهنگهای باستانی و بومی و در میان قبایل بدوی و بسیاری از انجمنها و دسته های قدیمی وجود داشته، تمرکز بر نقطه سیاه است.
امروز نیزخیره شدن به نقطه سیاه و تمرکز بر آن، یکی از اساسی ترین تمرینهای مانیت
بعضی از بزرگان درباره غبن و حسرت آخرت ، گفته اند:
((بر فرض این که فرد بدکار ، مورد عفو قرار گیرد ، با
محرومیت از پاداش و مقام خوبان چه خواهد کرد مگر نه این است که مقام خوبان
را از دست داده است
خداوند متعال می فرماید:
((یوم یجعمکم لیوم الجمع ذلک التغابن
.
آنچه که گفته شده نخستین مقام و قرارداد بانفس است که مربوط به پیش از عمل است و به آن محاسبه گفته می شود .
ارزیابی روزانه
باید در پایان هر روز ساعتی قرار دهد و در آن ساعت ،
همه کارهای روزانه ن
مطلب زیر تقسیم بندی مشخص است از ادبیاتی غنی هندو که مملو از عناصر و اجزا و نماد ها و الوان گوناگون و متعدد است و هر کدام از این المان ها در شاکله فرهنگ شرق موثّر و متاثّر بوده است
این محتوا خلاصه ایست از مقاله ای با مشخصات زیر:
موحدیان عطار، علی / متون دینی هندو / ادیان، مذاهب و عرفان :: هفت آسمان :: بهار 1384 ، سال هفتم - شماره 25
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/138461
متون هندویی
متون هندویی درون مایه دین هندویى را مى سازد. کسى که بخواهد آیین هندو را بشن
درباره این سایت